tisdag 11 januari 2011

Ett annorlunda uppvaknande!

Idag var det min sista sovmorgon, var det tänkt. Sista dagen på jullovet för barnen = sista dagen jag inte behöver vakna efter väckarklocka, när jag är ledig. Men nu fick jag då istället ett helt annat uppvaknande...Anders ruskar lite lätt på mig och talar om att han nog måste ringa brandkåren eftersom pannan  beter sig konstigt...

När jag vaknat till förstår jag att det inte är SÅ farligt. Det ryker som sjutton ur skorsstenen trots att pannan är avstängd och Anders har sett en eldkvast nere i pannrummet, ur röret som går in i muren. Annars är läget lugnt. Väcker i alla fall barnen och talar om vad som är på G. Strax anländer då brandbilen med blinkande ljus, som jag genast önskar de kunde stänga av. Varför väcka hela kvarteret liksom? Såg att grannarna ett hus bort var på morgontur med hunden, båda två. =)  De sotar ur ordentligt och sedan är det klart. Det hade aldrig hunnit bli någon riktig brand, vilken tur! Men muren inne är varm än. Vet inte varför, men det blir visst varmt i efterhand.

Nu väntar vi på att det ska svalna, sedan är det bara att köra igång pannan och allt är som vbanligt igen. Kanske...Vilken tur att sådant här händer när man är hemma. Vad hade annars hänt? Usch, det vill jag inte ens tänka på.

Är alltså ledig idag och måste väl ta tag i utstädningen av julen. Har inte riktigt hittat orken till det ännu. Anders började häromdagen, men det är en hel del kvar. Så är det lite sådana där detaljer som attt jag gärna vill ha likadana lampor i båda rumsfönstren istället för omaka.

Inga kommentarer: